Регіональний інформаційний центр "Карпати"
enruuk

Žlutá odbočka pod Menčulem 1252 — Sobky — Lozanský — převoz pres Riku 8 km. Po této vozovce pokračuje žlutá přes osadu Sobky do Lozanského, vsi, široce rozhozené na potoce Prosivně, dřevěný lemkovský kostelík 1830 s věží, krytou osmibokým jehlanem. Žlutá jde údolím potoka Prosivny a převozem přes Riku, vyústí na modré u tabulky: Žlutá […]

Poloha, komunikace: Leží v Chustské bráně na rozhráni vysočiny a nížiny na potoku Chustci, nedaleko ústí jeho a řeky Riky do Tisy, na styku tří údolí. Městem probíhá silniční magistrála Košice — Michalovce — Jasiňa, vychází stát. silnice Chust — průsmyk Torunský a prochází hlav. trať Košice — Čop—Jasiňa. Nádraží je vzdáleno od středu města […]

Mukačevo, živé obchodní město, rychle vzrůstající, zajímavé velkým počtem žid. obyvatelstva, jež mu vtiskuje svůj ráz. Poloha, komunikace. Rozkládá se na l. břehu Latorice, zesílené Vižnicí, ústící nad městem, na rozhraní vysočiny a nížiny v kotlině, obklopené S a V věncem vínorodých vrchů, jež jsou základem zdejšího vinařství a rozvětveného obchodu s vínem, k JZ […]

XXII. odbočka z Jubilejní stezky. Žlutá Rachov, Dumeň 3 — Dumeň, Bližnice 5 — Bližnice, Gerešaska, Apšinec 7 hod., celkem 15 hod. Je to krásná cesta po poloninách Svidovce, po horských hřebenech, zvedajících se poledníkovým směrem mezi Tisou a Kosovskou řekou. V Rachově od mostu u řeckok. kostela jdeme po pr. břehu Tisy silnici 10 […]

XXI. odbočka z Jubilejní stezky.  Žlutá Bohdan — klausura Kvasný 12 — Lisečen 20 — Bílý potok (Trebušany) 30 km, 10 hod. V Bohdanu při ústi potoka Kvasného z Jub stezky odbočuje žlutá. Na mostě na stromě tabulka: Žlutá klausura Kvasný 12 km, Pop Ivan. Dobrá silnička jde po l. břehu potoka Kvasného širokým údolím, […]

XX. odbočka z Jubilejní stezky.  Zelená Bohdan ves — klausura Lolin (Bohdan) 15 km, klausura Lolin (Bohdan) — polonina Rohněska 3 h., odtud výstup na Šešul a Pietroš. V Bohdanu u kam. kostela nad ústím potoka Bohdanu do Tisy začínají zelené značky. Jdou po pr. břehu potoka. Cesta stoupá k hájovně a k ústí potoka […]

XIX. odbočka z Jubilejní stezky. Modrá Luhy (četnická stanice) — polonina Vertopy — Čorná hora 2026 m 6 hod. U nejvýchodnéjši četnické stanice v ČSR. nad soutokem potoků Hoverly a Bílé Tisy, odbočuje z Jub. stezky modrá po silničce, vedoucí na klausuru Balcatul. Hned za čet. stanicí je stavení č. 869, noclehárna KČST., 10 lůžek […]

XVIII. odbočka z Jubilejní stezky. Str. 47. Modrá sedlo pod Pietrošem — Měrková chata 5 h. — Kvasy 2 h., celkem 7 hod. Tabulka: Modrá Kvasovský Menčul. Hoverla 4 h. červená lesovna Kozmešček 2 h. Ze sedla lze vystoupiti na skalnaté temeno Pietroše 2022, mocný protějšek Hoverly, jen o málo nižší. Hodinu šplháme na skály […]

XVII. odbočka z Jubilejní stezky..  Žlutá válečný hřbitov v Zimiru — vrch Dobryj — státní hranice — Kukul — Hoverla — útulna KČST. pod Hoverlou, 9 h. Pokračování pohraniční cesty Hoverla — Trebušany 3 1/2 dne. V Zimiru za voj. hřbitovem začíná žlutá vl., jde lesem k místu, kde doleva odbočuje cesta přímo k zast. […]

XVI. odbočka z Jubilejní stezky.  Zelená Jasiňa, Zimir 5 — Zimir, Jasiňský (Jablonický) průsmyk 5 — Jasiňský (Jablonický) průsmyk, tunel 6 — tunel, Zimir 6 km.   Text tabulky ve středu Jasině před notářským úřadem. Zelená postupuje od notářského úřadu s Jub. stezkou po silnici mezi staveními Jasině, vpravo je proslulý dřevěný kostel uprostřed hřbitova. […]

XV. odbočka z Jubilejní stezky. Zelená Jasiňa — Bliínice 1883 pres Bukovinku — Menčul — polonina Svidovecký Drahobrat 7 — Bliinice — Kvasy 2 1/2 h.   To je text tabulky na nádraží v Jasině. Zelená jde z nádraží ke kamennému řeckok, kostelu, přejde Tisu po visuté lávce na její pravý břeh ke statku Popaďukovu, […]

XIV. odbočka z Jubilejní stezky. Modrá Mohelky — Bratkovská — Okula 10 hod. — Kobylecká Polana 12 hod. (celkem 22 hod.). Tabulka u vtoku Dovžiny do Tisy v místč Pod Poharským u křižovatky cest na Jub. stezce mezi klausurou Apšincem a Jasiňou: Červená Mohelky, Jasiňa 6 km. Modrá Mohelky, Poharský 2 1/2 h., — Poharský, […]

XIII. odbočka z Jubilejní stezky. Žlutá klausura Apšinec, polonina Apšinecká, Gerešaska 4 h.— Gerešaska, Urda, Bližnice 4 h. — Bližnice, Dumeň, Rachov 6 h., celkem 48 km. To je text na tabulce u strážního domu při klausuře Apšinci. Žlutá stoupá poloninskou cestou podle potoka Apšince jeho pěkným údolím, prohýbajícím se mezi Velkou Kyčerou 1226 a […]

XII. odbočka z Jubilejní stezky. Zelená Nausť Turbata — Nausť Plajské — hájovna Na pasece (Dřevorubna) — kříž pol. legionářů na Vel. Rogodzi — hranice — Durny 1709 — Bratkovská 1792, 35 km, 10 hod. obtížné tury — sestup na Okulu 2 hod. U myslivny Nausť Turbata, stanice lesní dráhy, kóta 720 nad ústím Turbatu […]

XI. odbočka z Jubilejní stezky. Zelená Brustury — Svidová 3 — Podpula, chata KČST. 6 — polonina Turbatská 8 hod.  Tabulka na Adlerové hostinci, stanici KČST. v Brusturách, udává tyto vzdálenosti. Zelená však nedojde až na poloninu Turbatskou, ale pod ni, pod kótu 1539. Projde zahrádkou Adlerova hostince na trať, vpr. po trati 50 kroků […]

X. odbočka z Jubilejní stezky.  Žlutá Brustury — klausura Jablonec 7 km — chata pod Podpulou 15 km, 4 1/2 h. — Podpula —Tempa 25 km, 7 h. — údolí Plajského potoka — ves Krásná v údolí Teresvy 37 km, 11 h. Žlutá vychází z již, části Brustur k potoku Jablonici, který tam ústí do […]

IX. odbočka z Jubilejní stezky.  Žlutá ústí potoka Příslopu do Mokranky u Něm. Mokré — klausura Mokranka 15 km — státní hranice 3 h. — vrch Černé řeky 1269 — Bolotnak — Strunga 4 h. — klausura Roztoka — kóta 820 v ústí potoka Roztoky do Terebly 2 1/Ž., celkem 13 h. — Odbočka: (polská […]

VIII. odbočka z Jubilejní stezky.  Zelená Lazy — Kvasný vrch 969 — Růža 1568 m, 5 h. — Gropa 1498 — Klímová 1495 — Krásná 1365 — Usťčorna 31 km, 11 h. (Pokračování Usťčorna — Tempa 15 km, 4 1/2 hod.) To je legenda tabulky proti mlékárně v Lazcch k zelené značce. Celá tura je […]

VII. odbočka z Jubilejní stezky. Zelená Lazy — údolí Sucharu — Plaj 1373 — Peredná 1547— 1603 — Šeredná 1509 — Zadná 1554 — výšky 1217, 1198, 1269, čs.-polské hranice pod Popadou 1742. V Lazech u mlékárny na Jub. stezce je tabulka s textem k zelené. Zelená odbočí od Jub. stezky do údolí potoka Sucharu […]

VI. odbočka z Jubilejní stezky.  Zelená Gymba 1494 — Boržavský prales — údolí Boržavy 8 — Berezník — Kerecky 16 km (dál nádraží Kušnice). Na skalnatém vrcholu Gymby z Jub. stezky odbočuje zelená JZ svahem poloniny k lesu. Na kraji lesa navazuje na pěšinu, místy úplně mizející. Na prudkém a hodně kamenitém svahu je cesta […]

V. odbočka z Jubilejní stezky. Str. 32. Modrá kóta 1530 pod Velikým vrchem — Stoj (Stohy) 1679 m, 4 km — Hankovice údolím Ždimíru 19 km, 5 hod. Kóta 1530 pod Velikým vrchem v ohybu Jub. stezky není vyznačena na mapě. Z úhlu Jub. stezky sestupuje modrá kamenitou pěšinou na kótu 1471. Tam odbočuje zelená […]

IV. odbočka z Jubilejní stezky. Žlutá rozcestí na Jub. stezce mezi Plajem a Velikým vrchem pod kótou 1318 — průsmyk Skotarský, státní hranice, 19 km (na nové spec. mapě pojmenován Verecký průsmyk). Žlutá odbočuje z Jub. stezky zpod kóty 1318 po sev. svazích Velikého vrchu V. Sedmkrát zlomí směr, než přijde na hřeben Rovného. Přechází […]

III. odbočka z Jubilejní stezky. Modrá Volovec — chata KČST. pod Plajem, prudší stoupání, 8 km — chata pod Plajem — Menčelyna — Zaňka 13 km, celkem 21 km. Pod nádražím ve Volovci začíná modrá a Jde kus po silnici na Svalavu. Před dřevěným mostem odboči modrá vl. pod že- lezniční most ke kostelu, který […]

II. odbočka z Jubilejní stezky.   Zelená serpentina nad Volovcem — Bužora 1097 m, 12 km — Krásná dolina 13 — Hankovíce 21 — Polana u Svalavy, lázně s miner. prameny, 28 km.   V poslední ostré serpentině silnice odbočí z Jub. stezky u osamělého domku nad Volovcem zelená a polní stezkou stoupá po již. […]

I. odbočka z Jubilejní stezky.  Žlutá rozcestí státních silnic u Nižních Verecek do Vereckého a Skotarského průsmyku — Nižní Verecky 1.5 — Bělasovice 9.5 — Pikuj 16.5 — Zděňovo 26.5 km.   Na rozcestí státních silnic, z nichž jedna směřuje do průsmyku Vereckého, druhá do Skotarského, je tabulka s textem k žluté a červené značce. […]

I. odbočka z Jubilejní stezky. Žlutá rozcestí státních silnic u Nižních Verecek do Vereckého a Skotarského průsmyku — Nižní Verecky 1.5 — Bělasovice 9.5 — Pikuj 16.5 — Zděňovo 26.5 km. II. odbočka z Jubilejní stezky. Zelená serpentina nad Volovcem — Bužora 1097 m, 12 km — Krásná dolina 13 — Hankovíce 21 — Polana u Svalavy, […]

Červená značka. Užhorod, pol. Rovná 50, Žděňovo 70, Volovec 92, chata KČST. pod Plajem na pol. Boržavě 99, Volové 142, Lazy 165, útulna na Okule 218, Jasiňa 239, Kozmešček 253, sedlo pod Hoverlou, Luhy 285, Rachov 310, útulna KČST. pod Popem Ivanem 332, Trebušany 343 km. Jubilejní karpatská stezka prochází celou P Rusí z Užhorodu […]

Text orientačních tabulek na žel. zastávce, na Agrární bance u mostu přes Uh a na stát. rus. škole na Drugethově náměstí: Modrá Petrovce 12, Popričný 24, Vulšinská chata 31, Nevické 46 km. Zelená Radvanka, Hořany 4, Ciganovce lázně 9, Derenovka lázně 19 km. Žlutá Nevické Podhradí 13 km projektována. Dosud (1936) není uskutečněna. Červená Jarok, […]

Masarykovo náměstí v Užhorodě.  Užhorod, hlavní město země s magistrátním zřízením, sídlo guvernéra, zemského sněmu a centrálních úřadů, leží na obou březích Uhu (hladina 137), kde poslední výběžky Karpat přecházejí do nížiny. Rozkládá se na třech návrších, jež svými budovami, županátem, dómem a hradem ovládají město. Komunikace. Městem jde trať Čop — Užok se zastávkou […]

Jak se cestuje po P.Rusi. Cesty v místech turisticky významných jsou dobře označeny, délka značených cest je asi 2000 km. Rozcestí jsou opatřena orientačními tabulkami, takže se cestuje s mapou v ruce docela bezpečně. Na poloninách a v odlehlých krajích dostane se přístřeší v útulnách a noclehárnách KČST., v kolibÁch, loveckých chatkách, hájovnách, v domcích […]

OBSAH Úvodem Užhorod Značené cesty Jubilejní karpatská stezka Odbočky z Jubilejní karpatské stezky Železniční trati Státní autobusové trati Soukromé autom. trati Státní, zemské, vicinální silnice. Pokyny pro automobilisty a motoristy Letadlem na P. Rus Seznam obcí Různosti Hranice/ Horstvo/ Výšky hor/ Vodstvo/ Klausury/ Srážky/ Povodně/ Geologie/ Minerální prameny, lázně/ Nerostné bohatství/ Průmysl/ Meliorace, regulace/ Zvířena/ […]

Використання матеріалів сайта можливе лише при наявності активного посилання на  http://carpaty.net