Регіональний інформаційний центр "Карпати"
enruuk

Маршрут: с. Подобовець – гора Стій
Початок маршруту: с.Подобовець, Міжгірський район
Особливості маршруту: маршрут в основному проходить гірським хребтом зі стрімкими схилами. Траверсні дороги та стежки зручні для ходьби
Протяжність маршруту: 18.38 км
Тривалість маршруту: 9 годин (одноденний)
Висота вершини г.Стій : 1681 метрів над рівнем моря
Максимальний вертикальний підйом від початкової точки: 1211 метрів
Сумарний вертикальний підйом: 1743 метрів
Рекомендований період року: весна – осінь
Додаткова інформація: наявність мобільного зв’язку

Маршрут реверсивний, одноденний, в основному проходить по гірському хребту Полонина Боржава. Протяжність хребта на ділянці цього маршруту близько 7 км. Гірський хребет по усій своїй протяжності має круті схили, місцями до 60 градусів. Ширина хребта місцями від 50 до 10 метрів. Маршрут до г.Стій проходить через вершину г.Великий Верх (висота 1598 метрів).

Подобовец - гора Стой

Висота гори Стій – 1681 метрів. Гора Стій розташована на півночі Закарпатської області, у південно-західній частині Полонинського Хребта. Вершина є радіальною, з майже горизонтальним майданчиком діаметром до 100 метрів. На вершині встановлена залізобетонна п’ятиметрова пам’ятна стела. Тут же знаходяться залишки стаціонарної радарної установки, що діяла за часів “холодної війни”. З вершин Стій, Великий Верх, відкривається прекрасна панорама лісових масивів і вершин Полонино-Боржавского хребта.
Рух по вузькій смузі гірського хребта створює враження польоту над лісами і гірськими полянами, струмками і селищами Карпат.

Складність маршруту у значній мірі залежить від погодних умов. При поганій погоді необхідна підвищена увага, в дорозі необхідно триматися щільною групою, на відстані видимості попереду партнера, що йде. Також, треба бути готовим до різких поривів вітру. Ускладнення маршруту може бути викликане наявністю снігу на схилах і стежках (характерно в квітні-травні). Проте, вторована роками стежка до самої вершини значно полегшує орієнтацію в негоду.
Ми рекомендуємо почати маршрут з села Подобовець Міжгіського району. Доїхати до с. Подобовець зручніше автомобілем, або рейсовим автобусом з м. Свалява, смт Воловець чи Міжгір’я. З міст Ужгород, Мукачева, Свалява треба використовувати автодорогу Чоп – Київ (М 06, Е 573, Е 50) у напрямі міст Львів, Київ(північно-східний напрям). У с. Нижні Ворота, на контрольно-перепускному пункті, треба повернути направо, в напрямі смт Воловець (автодорога Т 07 18). Для туристів, що рухаються з боку м. Львова в напрямку на Чоп (західний напрям) дорогою М 06, Е 573, Е 50, треба повернути наліво в самому селі Нижні Ворота за напрямом покажчика – “Воловець” (автодорога Т 07 18). На 25 кілометрі автодороги Нижні Ворота – Воловець – Міжгір’я (автодорога Т 07 18), в селі Подобовець (за автобусною зупинкою) повернути направо (для тих туристів, що прямують з боку Міжгір’я – повернути наліво) в західному напрямі. Маршрут Подобовец - г.Стой(1681м.)Через метрів 500, біля школи можна припаркувати автомобіль. Звідси, зручно почати сходження до гори Стій. Дорога в цьому місці роздвоюється: вправо – йде вглиб села; вліво – піднімається вгору. Взявши вліво, підіймаємося по ґрунтовій дорозі у напрямі гір. При виході з села, проходимо повз приватні городи та метрів через 200 виходимо на відносно рівний простір, з якого добре видно с. Подобовець.
Ґрунтова дорога переходить в декілька стежок, які круто підіймаються вгору, петляючи між кущами та деревами. Рухаючись на південний схід, проходимо поряд з підвісною канатною дорогою, перетинаємо невелику смугу лісу і виходимо на голий від дерев хребет, який і веде до двох вершин: Великий Верх і Стій.
Далі маршрут триває в південному напрямі, вершиною хребта. Плавні підйоми чергуються різкими спусками. Через 1 год. 30 хв. ( іноді 2 год.) ходу попереду з’являється вершина гори Великий Верх (висота 1,598м.н.р.м).
На самій вершині Великий Верх встановлена невелика металева конструкція у вигляді піраміди. Тут можна зробити привал. З цього місця в ясну гарну погоду прямо на північ видно селище Воловець, сіло Гукливоє. На північному сході розташована гора Тематик (1,343 м.н.р.м). У південно-західному напрямі в кінці гірського хребта, що вигинається, видно вершину гори Стій. У цьому напрямі (185°) і треба йти. Час на дорогу від однієї гори до іншої займає біля двох годин.
В умовах поганої видимості необхідно рухатися строго стежкою, що проходить вершиною хребта. На відстані біля 500 і 1000 метрів від г. В.Верх хребет двічі круто йде вниз і також різко підіймається на звичні висоти 1500 – 1550 метрів. Часть маршрута на г.Стой. Вид с г.Великий ВерхЗа метрів 500 перед вершиною Стій стежка звертає з хребта вліво на південь.
Проходячи траверсом південного схилу гори через 30 хв. ви неодмінно вийдете на проїжджу грунтово-кам’янисту дорогу, яка йде вправо вгору на вершину. Останній відрізок шляху до мети досить крутий. На вершині гори Стій можна побачити залишки колись діючого військового стратегічного об’єкта.
Зворотна дорога в село Подобовець може проходить тим же маршрутом, що привів нас на Стій. Проте, проходження другої частини маршруту можна дещо полегшити спустившись на нижній траверс північного схилу хребта. На відстані близько 700 метрів від вершини Стій, на першій впадині хребта можна зійти із звичної стежки вліво (північно-західний напрям) на стежку, що йде вниз. Далі стежка виходить на траверсну дорогу, яка зручніша для спокійної ходьби.
Через години дві дорога приведе до початкової частини гірського хребта, з обох боків якого підіймається ліс. Звідси до початку маршруту не більше двох годин ходу.

Коментувати

Використання матеріалів сайта можливе лише при наявності активного посилання на  http://carpaty.net